Wednesday, July 1, 2009

Bina Kekuatan, Pulih kembali Harga Diri

Dalam menjalani kehidupan kat atas muka bumi ni, banyak sangat ujian yang Allah SWT bagi..kadang2 aku terduduk, tak termamputuk menahan dan mengharungi.Tapi aku yakin, setiap ujian yg Allah nk bagi tu pasti boleh dihadapi oleh setiap hambaNya. dalam mencari kekuatan diri yang hilang sebelum ni, aku bersyukur kerana Allah sentiasa mengasihi dan merahmati aku.tak putus2 hidayah Allah yang allah kurniakan kepada aku.Alhamdulillah...

Cinta aku disambut dengan surat cinta daripa Allah SWT iaitu melalui kalamNYa, al-Quranulkarim.sebelum ni aku dh jarang menjenguk kitab ini.tapi skarang alhamdulillah, bila setiap hari aku membacanya, aku dh mula jatuh cinta kepadaNya.sememang al-Quran memberikan ketenangan kepada aku..

Allah subhanahu wata'ala berfirman: "Dan Kami turunkan dalam Al Qur'an ayat-ayat yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman... (QS Al Isra' (17) : 82)

"Dan Kami turunkan kepadamu Al Qur'an untuk menjelaskan segala sesuatu dan petunjuk serta rahmat dan khabar gembira bagi orang-orang yang berserah diri" (Qs An Nahl (16): 89)

Skarang aku dh sedar, cinta kepada manusia dengan perlaksanaan yang tidak berlandaskan syarak akan merosakkan hati tetapi cinta kepada Allah SWT akan memberikan ketenangan kpd hati dan itulah cinta sejati.

skrang aku dh yakin:
JIka hati sedih dan gelisah, ubatnya ada dalam Al Quran. Jika ada penyakit dalam hati kita, ubatnya ada dalam Al Quran. Jika engkau sedang patah hati, ubatnya ada dalam Al Quran. Jika merasakan seakan-akan dunia ini menghimpit dirimu, maka bacalah Al Quran! Kerana Al Qur'an adalah penawar hati, pemberi ketenangan.
Barangsiapa menjauhinya (Al Qur'an) karena kesombongan, Allah akan menghancurkannya. Nauzubillah..

Siapa yang mencari-cari petunjuk dari selainnya, Allah akan menyesatkannya.

Ya Allah..kenapa aku ni lalai dl?kenapa aku meletakkan diri aku lam golongan org2 yg zalim?aku bertaubat ya Allah..

Dia (Al Qur'an) merupakan tali Allah yang sangat kukuh, dia merupakan peringatan yang bijaksana dan dia adalah jalan yang lurus. Dialah yang menjadikan hawa nafsu terkendali. Lisan tidak akan pernah ragu dengannya. Para ulama tidak akan merasa puas dengannya.
Dia tidak akan pernah membosankan meskipun diulang-ulang. Keajaiban-keajaibannya tidak akan pernah habis. Dialah yang membuatnya, para jin tidak kuat mendengarnya hingga mengatakan '... sesungguhnya kami telah mendengarkan Al Qur'an yang menakjubkan, (yang) memberi petunjuk kepada jalan yang lurus, lalu kami pun beriman kepadanya...'
Siapa yang berbicara dengannya, ia akan berkata jujur dan benar, siapa yang mengamalkannya akan diberi pahala, siapa yang berhukum dengannnya akan berlaku adil, dan siapa yang mengajak orang kepadanya maka akan ditunjuki kepada jalan yang lurus" (HR At Tirmidzi)


Sebuah hadis riwayat oleh Bayhaqi daripada Anas dinyatakan bahawa Rasulullah ada bersabda, maksudnya: “Hendaklah kamu beri nur (cahaya) rumah tangga kamu dengan sembahyang dan dengan membaca al-Quran.”


Ya Allah..Kau pimpinlah aku ke jalan yang benar..

"...Kalau benci sekali pun jgn mengaibkan orang.. kerana mungkin kebencian kita, adalah kebaikkan buatnya....siapa tahu ya!!!..."



No comments:

Post a Comment